Siirry sisältöön
Powered by Lyyti
MarkkinointiKollektiivin teematilaisuus: SOME 2026 – Mitä markkinoijan tulee tietää sosiaalisesta mediasta vuonna 2026?
  • 1. Tiedot
  • 2. Vahvistus
  • 3. Valmis
20:00 jäljellä vahvistaa ilmoittautuminen
Paikkojesi varaus on ehtinyt vanhentua. Paikkoja saattaa kuitenkin olla vielä vapaana
MarkkinointiKollektiivin Teematilaisuus:

SOME 2026

– Mitä markkinoijan tulee tietää sosiaalisesta mediasta vuonna 2026?
 
  • Milloin: Ke 14.1.2026 klo 13–15.30
  • Missä: Virtuaalitilaisuutena verkossa
  • Hyvä tietää: Tilaisuus on kaikille avoin ja veloitukseton
 
MarkkinointiKollektiivin suosituin ja toivotuin tilaisuus on jälleen täällä – tule mukaan! Selvitetään yhdessä, kuinka sosiaalinen media vauhdittaa organisaation kasvua ja millainen sisältö somessa toimii parhaiten vuonna 2026.
 
Tilaisuudessa kuullaan viisi näkökulmapuheenvuoroa somemarkkinointiin liittyen. Käsittelyyn otetaan lyhytvideoiden hyödyntäminen, social first -strategian kirkastaminen, somen avulla tapahtuvan vuorovaikutuksen ja asiakasymmärryksen vahvistaminen sekä somemainonnan mittaamisen kehittäminen. Lisäksi kuullaan tärkeimmät nostot tuoreesta somemarkkinoinnin trendiraportista markkinoijien avuksi. 
 

Tilaisuuden puheenvuorot: 

Somemarkkinoinnin trendit 2026 -raportin julkistus 

Kurio on vuodesta 2012 lähtien julkaissut sosiaalisen median trendiraporttia. Tähän someraamatuksikin tituleerattuun raporttiin on vuosien varrella saatu yli 250 huippuasiantuntijaa jakamaan omat ennustuksensa ja näkemyksensä sosiaalisesta mediasta. Erika Danielsson ja Jari Lähdevuori (Kurio) viitoittavat raportin avulla markkinoijalle tietä somen entistäkin tehokkaampaan hyödyntämiseen alkavalle vuodelle: tämä puheenvuoro tarjoaa sometekemisen parhaat näkemykset maailmalta markkinoijien avuksi.

Miten teet brändistäsi Suomen seuratuimman somessa?

Lyhytvideot hallitsevat somea – ja jos organisaatiosi ei tee niitä, olette jo jääneet kelkasta. Tänä päivänä pelkkä tekeminen ei kuitenkaan enää riitä: moni lyhytvideoita tekevä organisaatio jättää kuukausittain miljoonat näytöt hyödyntämättä teknisen osaamisen ja strategisen ymmärryksen puutteesta. Elias “Mäksä” Mäkinen (Höyrymedia) avaa arkielämän casejen kautta, miten rakennetaan toimialan seuratuimpia sometilejä ja miten "tylsästä" tuotteesta tai palvelusta tehdään viraalia sisältöä. Tämä puheenvuoro pursuaa ideoita ja avaa silmät lyhytvideoiden mahdollisuuksiin vieden organisaatiosi somen seuraavalle tasolle.

Social first -strategia kasvun moottorina

Social first -ajattelussa some ei ole enää pelkkä markkinointikanava, vaan tapa johtaa brändiä ja asiakaskokemusta. Some ei palkitse enää satunnaista tekemistä, vaan siellä voittavat ne brändit, jotka ymmärtävät diginatiivia kulutuskäyttäytymistä ja hyödyntävät sosiaalisen median ympäristöä laajasti ja strategisesti. Eija Gerlander (Bängeri) muistuttaa, että somessa sekä isoilla että pienillä yrityksillä on yhtä hyvät edellytykset menestyä. Tämä puheenvuoro toimii markkinoinnin ammattilaisille muistilistana oman sometekemisen arviointiin ja antaa syötteitä oman social first -strategian suunnitteluun.

Vuorovaikutus ja asiakasymmärrys somessa

Some tarjoaa erinomaisen alustan vuorovaikutuksen lisäämiseen, asiakasymmärryksen syventämiseen sekä liiketoiminnan ja viestinnän kehittämiseen. Kohderyhmien asenteita, tarpeita ja haasteita voidaan kartoittaa nopeasti yhteistyössä yleisöjen sekä somevaikuttajien kanssa. Pinja Orre ja Sanna Suonpää (PING Helsinki) kertovat, miten vuorovaikutus somessa saa aikaan vaikuttavuutta ja esittelevät kolme casea, jotka havainnollistavat, miten asiakasymmärrystä voidaan kasvattaa ja hyödyntää eri kohderyhmissä entistä vaikuttavamman sometekemisen tueksi. Tämä puheenvuoro antaa markkinoijille konkreettisia työkaluja asiakasymmärryksen hyödyntämiseen ja osoittaa, miten vuorovaikutus somessa muuttuu kilpailueduksi.

Sosiaalinen media ja siiloutunut mainonnan yleisömittaus: haaste ja ratkaisut 

Sosiaalisen median alustat ovat muuttuneet suljetuiksi ekosysteemeiksi, joissa jokainen alusta pitää datansa tiukasti omissa käsissään. Tämän myötä markkinoijat ovat menettäneet kyvyn mitata digitaalisten kampanjoiden yleisöjä läpi alustojen, ja ymmärrys kokonaisyleisöistä on hämärtynyt. Arkitasolla asia näkyy digitaalisen mainonnan keskittymisenä lyhyen aikavälin toimenpiteisiin ja mainonnan tehokkuuden rajuna laskuna. Juha Ourila (AudienceProject) avaa, miksi tilanteen korjaaminen on tärkeää ja miten markkinoijalle palautuu kontrolli yleisöihin. Tämä puheenvuoro auttaa palaamaan takaisin tehokkaaseen digitaaliseen mainontaan antaen ajatuksia yleisöjen mittaamiseen, analysointiin ja optimointiin läpi alustojen. 


 
Tilaisuuden aikataulu: 
  • Klo 13.00 Tilaisuuden avaus
  • Puheenvuorot
  • Klo 15.30 Tilaisuus päättyy
Hyvä tietää: 
  • Ohjelma ja aikataulu saattavat muuttua vielä ennen tilaisuutta.
  • Tilaisuuden tuottaa MarkkinointiKollektiivi.
  • Tilaisuuden mahdollistavat AudienceProject, Bängeri, Höyrymedia, Kurio ja PING Helsinki.
  • Tilaisuus on osallistujille maksuton ja kaikille avoin.  

 
Nähdäänkö tilaisuuden linjoilla? Ilmoittaudu tästä mukaan:
 

Tähdellä (*) merkityt kentät ovat pakollisia lomakkeen täyttämiseksi.

Tapahtuman tiedot

Nimi MarkkinointiKollektiivin teematilaisuus: SOME 2026 – Mitä markkinoijan tulee tietää sosiaalisesta mediasta vuonna 2026?
Aika Keskiviikko 14.1.2026, 13:00–15:30
Osoite TwentyThree-alusta
Osallistutko *
Sähköpostiosoite on virheellinen
Oletko tällä hetkellä työelämässä? *
Vinkkaamme, että MarkkinointiKollektiivin Facebook-ryhmässä voit seurata alan keskustelua ja jakaa markkinoinnin opinnäytetöihin liittyviä kyselyitä. Jos et vielä kuulu Facebook-ryhmäämme, liity mukaan tästä!
Vinkkaamme, että MarkkinointiKollektiivin Facebook-ryhmässä ilmoitetaan paljon alan vapaista työpaikoista. Jos et vielä kuulu Facebook-ryhmäämme, liity mukaan tästä!

Vaikuta tilaisuuden sisältöön:

Eikä siinä vielä kaikki! Haluatko pysyä kartalla markkinoinnin alan asioista tilaamalla seuraavat uutiskirjeet?
 
  • MarkkinointiUutiset: alan ajankohtaiset uutiset ja puheenaiheet
  • MarkkinointiKollektiivi: kutsut tilaisuuksiin, uusimmat sisällöt ja koosteet alan työpaikoista
Liityn mielelläni MarkkinointiUutisten uutiskirjeen tilaajaksi. Tietosuojaseloste
Liityn mielelläni MarkkinointiKollektiivin uutiskirjeen tilaajaksi. Tietosuojaseloste

Ilmoittautumalla hyväksyt, että yhteystietosi voidaan luovuttaa kyseisen tilaisuuden yhteistyökumppaneillemme.