Museot ja sponsorointi – uusia mahdollisuuksia rahoitukseen, 29.4. klo 9–12
Webinaari, Teams
Museoiden taloudellinen toimintaympäristö muuttuu vauhdilla ja perinteisten rahoituskanavien rinnalle tarvitaan uusia ratkaisuja. Miten sponsorointi voi tukea museoiden toimintaa? Millaisia yhteistyömahdollisuuksia yritysyhteistyö voi tarjota?
Sponsorointi on parhaimmillaan strategista kumppanuutta ja pitkäjänteinen osa museon rahoituspohjaa, ei ainoastaan logojen näkyvyyttä tai yksittäisiä projekteja. Hyvin rakennettu yhteistyö hyödyttää molempia osapuolia ja voi avata mahdollisuuksia uusille yleisöille ja sisällöille sekä tukea museon arvoja sekä tehtävää. Sponsorointiyhteistyötä ja kumppanuuksia suunniteltaessa on tärkeää ymmärtää myös, miten yritykset tarkastelevat sponsorointia osana omaa vastuullisuus- ja brändistrategiaansa.
Tässä webinaarissa pureudumme sponsoroinnin mahdollisuuksiin museoalalla eri näkökulmista. Alan asiantuntijat kertovat, miten sponsorointi toimii käytännössä, mitä yritykset odottavat yhteistyöltä ja miten museot voivat kehittää omaa rahoituspohjaansa kestävällä tavalla.
Webinaaria ei tallenneta.
Ohjelma
9.00 Tervetuloa koulutukseen, Museoliitto
9.05 Sponsoroinnin perusteet, toimitusjohtaja Outi Raatikainen, Pink Eminence Oy
10.15 Tauko
10.30 Yritysnäkökulma sponsorointiin, Vice President, Communications & Reputation Management Liisa Eerola, Fazer Group
11.00 Kulttuurin ja kaupallisuuden kohtaaminen – museon näkökulma sponsorointiin, Saara Suojoki, kehitysjohtaja, EMMA – Espoon modernin taiteen museo
11.30 Paneelikeskustelu: keskustelun puheenjohtaja Outi Raatikainen, osallistujat Liisa Eerola, Saara Suojoki ja hallituksen puheenjohtaja, Kristoffer Olson, Sponsor Insight Finland
12.00 Koulutus päättyy
Outi Raatikainen on Pink Eminence Oy:n toimitusjohtaja ja kulttuurialan liiketoiminnan konsultti. Outi on erikoistunut tapahtuma- ja kulttuurialoihin sekä taiteen ja liiketoiminnan yhdistämiseen. Hänellä on vahva osaaminen liiketoimintakonseptien suunnittelussa, strategiatyössä, kulttuuriyrittäjyydessä, markkinointiviestinnässä, varainhankinnassa ja sponsoroinnissa. Hän seuraa aktiivisesti kulttuurialan ja tapahtumateollisuuden kehitystä sekä kotimaassa että kansainvälisesti.
Liisa Eerola vastaa Fazerin makeisliiketoiminnan viestinnästä ja Fazer-konsernissa mm. kriisiviestintäprosesseista. Hänellä on pitkä kokemus elintarviketeollisuudesta ja viestinnän eri osa-alueiden johtamisesta, mutta hänen tärkein tehtävänsä on aina auttaa muita onnistumaan omassa työssään.
Saara Suojoki toimii EMMA – Espoon modernin taiteen museon kehitysjohtajana. Saaralla on yli 20 vuoden kokemus markkinointiviestinnästä, brändien kehittämisestä ja yritysyhteistyöstä, ja hän on työskennellyt aiemmin muun muassa Ateneumissa, HAM Helsingin taidemuseossa sekä Helsingin kaupungin kulttuurin ja vapaa-ajan toimialalla.
Kristoffer Olson on Sponsor Insight Finlandin perustajajäsen ja hallituksen puheenjohtaja. Sponsor Insight Finland on vuonna 1996 Helsingissä perustettu urheilu- ja tapahtumasponsoroinnin tutkimusyritys, joka tarjoaa palveluita muun muassa brändeille, kaupungeille, lajiliitoille, urheiluseuroille sekä kulttuuriorganisaatioille, kuten museoille ja teattereille.
Osallistumismaksut (hintoihin lisätään alv 25,5%)
- Jäsenet, early bird 150€ (31.3.2025 saakka)
- Jäsenet, normaalihinta 200€
- Ei jäsen, early bird, 300€ (31.3.2025 saakka)
- Ei jäsenet, normaalihinta 400€
Viimeinen ilmoittautumispäivä on 25.4.2025.
Lisätietoja
Pauliina Kinanen
pauliina.kinanen(a)museoliitto.fi
p. 040 354 2205
Aloita ilmoittautuminen valitsemalla alta osallistujatyyppi. Jäsen tarkoittaa Museoliiton jäsenyhteisön henkilökuntaa.