20:00 minuter kvar att bekräfta din registrering
Tiden för att slutföra din registrering har gått ut. Det kan dock ännu finnas lediga platser
Hur bygger vi Ålands framtida attraktionskraft?
Välkommen till en inspirerande föreläsning om attraktionskraft och platsvarumärke
Åland står just nu inför ett viktigt skede i utvecklingen av sitt platsvarumärke. För att stärka vår attraktionskraft – som samhälle, arbetsmarknad och livsplats – behöver vi lära av goda exempel och inspireras av aktörer som framgångsrikt har byggt en stark och sammanhållen nationell berättelse.
Under föreläsningen diskuterar vi:
• Hur en tydlig varumärkesstrategi kan hjälpa oss att locka nya talanger till Åland.
• Om ett utökat samarbete mellan offentliga, privata och civilsamhälleliga aktörer är vägen framåt även här.
• Hur vi kan bygga ett lokalt nätverk som lyfter Ålands styrkor, skapar samsyn och ökar kännedomen om vår ö.
• Möjligheterna till gemensam marknadsföring, evenemang, kampanjer – och utvecklingen av ett framtida Åland-toolkit som kan användas av hela samhället.
Föreläsare är Sara Djupsund från Svenska institutet, som varit med och utvecklat internationella strategier för en starkare Sverigebild. Under föreläsningen delar hon med sig av erfarenheter, modeller och konkreta insikter som är direkt relevanta för Ålands fortsatta platsvarumärkesarbete.
Svenska institutet fick i uppdrag att stärka Sveriges talangattraktion – ett arbete som ledde till ett helt nytt team, ny finansiering och lanseringen av Team Sweden Talent Attraction. Genom målgruppsanpassad digital kommunikation och ett nära samarbete mellan myndigheter, regioner och andra svenska aktörer skapades en gemensam kraft för att öka Sveriges synlighet och attraktionsförmåga i världen.
Detta arbetssätt ligger nära den riktning som Åland nu utforskar inom sitt pågående platsvarumärkesarbete:
• en tydligare och mer enhetlig berättelse om Åland,
• starkare samverkan över organisationsgränser, och
• en gemensam verktygslåda för marknadsföring, attraktion och kommunikation.
• en tydligare och mer enhetlig berättelse om Åland,
• starkare samverkan över organisationsgränser, och
• en gemensam verktygslåda för marknadsföring, attraktion och kommunikation.
Praktisk information
Plats: Alandica Kultur och Kongress, Auditorium
Tid: 5 februari 2026, kl. 9–11.30
Tid: 5 februari 2026, kl. 9–11.30
Vi inleder med ett lätt morgonmål. Föreläsningen är en del av rekryteringsmässan Jobbchansen och det är kostnadsfritt att delta.
Välkommen till en inspirerande föreläsning