Minkälaista arvoa asiakas ja toimittaja saavat allianssimallista? -etätilaisuus
TBC Tuotehallinnan ja tarjonnan kehityksen verkosto 17.2.2023 klo 08:30-10:30
Viime tuotehallinnan ja tarjonnan kehityksen verkostossa käytiin keskustelua mm. asiakasarvon konkretisoinnista. Keskustelujen pohjalta nousi esille, minkälaista asiakasarvoa allianssimalli tuo asiakkaalle.
ICT Elmo hyödyntää allianssimallia asiakkaansa A-Insinöörin kanssa. Elmon asiakaskokemusarkkitehti Ville Lammi ja toimitusjohtaja Janne Aaltonen kertovat kokemuksistaan ja tuovat mukaan asiakkaan näkökulmaa.
Kuulemme, miten he hyödyntävät allianssimallia perustietotekniikkapalvelujen tarjonnassa ja mitä hyötyjä ja oppeja allianssimallista on saatu. Samalla kuulemme, poikkeaako heidän yhteistoiminnallinen allianssimallikokeilunsa jotenkin esim. rakennusalan allianssimallitoteutuksista.
Elmon ja A-Insinöörien allianssin kehitysvaiheessa on sovittu mm. avaintulostavoitteista, tavoitekustannuksista ja johtamisjärjestelmästä sekä rakennettu asiakaslähtöisiä helpdesk-kanavia. Paljon huomiota on kiinnitetty myös toimintakulttuuriin.
Allianssimalli perustuu tiukkojen sopimusehtojen ja sormella osoittelun sijasta läpinäkyvään yhteistoimintaan ja yhdessä asetettuihin tavoitteisiin. Toisin kuin vielä rakennusalallakin ajatellaan, allianssi taipuu hyvin kevyempiinkin hankkeisiin ja kilpailutuksiin. Nyt olemme osoittaneet sen soveltuvan myös IT-hankintoihin, A-Insinöörien toimitusjohtaja Jyrki Keinänen sanoo aihetta koskeneessa tiedotteessa. Kunnianhimoisetkin tavoitteet on mahdollista saavuttaa, kun uskalletaan haastaa perinteisiä palvelujen tuottamisen ja ostamisen malleja, toteaa samassa yhteydessä Janne Aaltonen ICT Elmolta.
Tervetuloa keskustelemaan, mitä hyötyjä allianssimalli voi tuoda liiketoimintaan ja asiakasyhteistyöhön!