Hur kan ni som leverantör visa ert BASTA-engagemang?
Företags- och artikelkort
Varje företag har en egen sida och varje artikel som läggs in har ett artikelkort. Vi går igenom vilka delar som finns på respektive kort och hur ni kan dela information med era kunder. Vi går även igenom hur de frivilliga kriterierna visas och kopplingar till exempelvis eBVD och EPD:er.
Öppet söksystem, öppet API och koppling till BASTAs loggbokstjänst
BASTA-systemet är öppet för alla att söka information i till skillnad till andra system. Det här är något som ni som leverantör kan använda er av gentemot era kunder. Ni kan även koppla upp er till det öppna API:et om ni vill plocka hem information eller om ni har kunder som är intresserade.
BASTAs loggbokstjänst är ett digitalt verktyg för att logga produktval i byggprocessen. Loggboksanvändare kan enkelt hämta produktdata från BASTA genom direktkoppling.
Marknadsföring
Det finns marknadsföringsmaterial med stickers och nedladdningsbara QR-koder som ni som leverantörer gärna får använda för att visa på ert engagemang. Vi går igenom hur du gör för att använda dem i olika sammanghang.
Certifieringar av byggnader och kopplingar till externa kravställare
Kopplat till era bedömningar i varje artikelkort finns det information hur respektive artikel klarar certifieringskrav och externa kravställares krav. Krav från Miljöbyggnad, BREEAM, EU-taxonomin samt Trafikverket och PRIO-verktyget hos Kemikalieinspektionen hittas på kortet. Vi visar hur det visas på artikelkorten och vad ni behöver göra som leverantör.
BASTA vid offentlig upphandling
Offentliga beställare börjar i allt större utsträckning att hänvisa till kriterier för miljöbedömning vid upphandlingar. Enligt EU:s upphandlingsdirektiv får man i en teknisk specifikation göra en hänvisning till specifika kriterier, men man får inte ställa krav på att ett specifikt miljöbedömningssystem ska användas för att visa att kriterierna uppfylls. BASTA kan alltså användas för att verifiera trygga produktval, med avseende på farliga ämnen vid offentlig upphandling.